مرجـع مطالـب فرهنـگی مذهبـی

مرجـع مطالـب فرهنـگی مذهبـی

مرکز مطالب فرهنگی مذهبی اجتمایی ،بانک مطالب مذهبی و فرهنگی و مطالب فرهنگی در موضوعات گوناگون
مرجـع مطالـب فرهنـگی مذهبـی

مرجـع مطالـب فرهنـگی مذهبـی

مرکز مطالب فرهنگی مذهبی اجتمایی ،بانک مطالب مذهبی و فرهنگی و مطالب فرهنگی در موضوعات گوناگون

دعا مخصوص آقا پسرای گل که قصد خواستگاری و ازدواج دارند...

مخصوص آقا پسرای گل که قصد خواستگاری و ازدواج دارند...

نماز و دعای قبل از خواستگاری رفتن . . .

اهلبیت تاکید بر روی این عمل مستحب دارند(نماز و دعا قبل خواستگاری)
گل،خواستگاری
اگر  نامزد کردین شیرینی ما یادتون نره

در ادامه مطلب...
  
مضامین این روایت شریف ضمن آنکه درخواست همسری با ویزگی های مناسب از خداست، بیانگر عالى ترین معیارها در گزینش همسر نیز هست.

امیرالمومنین(علیه السلام) می فرمایند:

هر که قصد ازدواج داشته باشد دو رکعت نماز گذارد در هر رکعت پس از حمد سوره یاسین بخواند پس از اتمام نماز حمد و ثناى پروردگار گذارد و این دعا را بخواند:

« اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی زَوْجَةً صَالِحَةً وَدُوداً وَلُوداً شَکُوراً قَنُوعاً غَیُوراً إِنْ أَحْسَنْتُ شَکَرَتْ وَ إِنْ أَسَأْتُ غَفَرَتْ

وَ إِنْ ذَکَرْتُ اللَّهَ تَعَالَى أَعَانَتْ وَ إِنْ نَسِیتُ ذَکَّرَتْ وَ إِنْ خَرَجْتُ مِنْ عِنْدِهَا حَفِظَتْ وَ إِنْ دَخَلْتُ عَلَیْهَا سُرَّتْ

وَ إِنْ أَمَرْتُهَا أَطَاعَتْنِی وَ إِنْ أَقْسَمْتُ عَلَیْهَا أَبَرَّتْ قَسَمِی وَ إِنْ غَضِبْتُ عَلَیْهَا أَرْضَتْنِی یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَامِ

هَبْ لِی ذَلِکَ فَإِنَّمَا أَسْأَلُکَ وَ لَا أَجِدُ إِلَّا مَا قَسَمْتَ لِی »

بحارالانوار/103/کتاب النکاح/باب «الدعاء عند التزویج»

توصیه آیت الله وحید خراسانی برای گشایش در امر ازدواج:
برای حل مشکل ازدواج و گشایش در آن چه دستوری را توصیه می فرمایید؟
دو رکعت نماز بخواند مانند نماز صبح بعد از نماز تسبیحات حضرت زهراء علیهاالسلام را بخواند و بهتر است سر به سجده بگذارد و 14 مرتبه صلوات بفرستد و بعد از آن 100مرتبه بگوید «اللهم خِرلِی و اختَرلِی» و بعد از آن دوباره 14مرتبه صلوات بفرستد انشاءالله تعالی این نماز را و دعای بعد آن را در روزهای مختلف تکرار نماید تا خداوند در امر ازدواج گشایش نماید.

همچنین نماز استغاثه به حضرت زهراء علیهاالسلام خوانده شود و کیفیّت آن چنانکه در مفاتیح آمده چنین است که دو رکعت نماز خوانده و بعدِ سلامِ نماز، 3 مرتبه تکبیر گفته و تسبیح حضرت زهراء علیهاالسلام را بخواند و بعد سجده رفته و صد مرتبه بگوید «یا مولاتی یا فاطمة اغیثینی» و بعد طرف راست را روی زمین بگذارد و دوباره صد مرتبه بگوید «یا مولاتی یا فاطمة اغیثینی» و بعد سجده نموده و آن را صد مرتبه در سجده بگوید و بعد طرف چپ صورت را بر زمین گذارده و آن را صد مرتبه بگوید و بعد مجدداً سجده نموده و صد و ده بار آن را در سجده بگوید و حاجت خود را یاد کند.

نماز و دعای قبل از خواستگاری رفتن،مطالب فرهنگی مختلف



. برای امر ازدواج هم به توصیة حضرت آیت الله بهجت (ره) نماز جعفر طیّار را بخوانید. دستور این نماز در مفاتیح الجنان آمده است.
2. از امیرالمؤمنین نقل شده که هر کس قصد ازدواج داشته باشد دو رکعت نماز گذارد در هر رکعت پس از حمد سوره یاسین بخواند پس از اتمام نماز حمد و ثناى پروردگار گذارد.
3. دو دعا را نیز زیاد بخوانید در قنوت نماز، بعد از هر نماز، در سجده یا هر وقت دیگر:
الف. «اللهم اغننی بحلالک عن حرامک و بطاعتک عن معصیتک ؛ خدایا مرا بی نیاز کن با حلالت از حرامت و با فرمانبرداریت از نافرمانیت». برخی از بزرگان توصیه کرده اند این دعا 114 مرتبه در یک مکان مقدس مانند مسجد یا زیارتگاه خوانده شود.
ب. «ربِّ انّی لِما أنزلتَ الیّ مِن خیرٍ فقیرٌ؛ خدایا! بی تردید من به خیری که تو بر من فرو می فرستی نیازمند و محتاجم».(قصص، 24) قرآن مجید می فرماید که وقتی موسی گرسنه و تنها و بی سرپناه این دعا را خواند به لطف خدای عالی حضرت شعیب دختر خود را به سوی او فرستاد و او را به دامادی برگزید.
4. برخی به حسب تجربه خواندن و مداومت بر تلاوت آیه 21 سوره روم را برای این منظور کارساز و مفید می دانند و آن آیه چنین است: وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ و از نشانه‏هاى خداوند این است که همسرانى از جنس خود شما براى شما آفرید، تا در کنار آنها آرامش یابید، و در میانتان مودت و رحمت قرار داد، در این نشانه‏هایى است براى گروهى که تفکر مى‏کنند.
5. دعای «معراج» و «نادعلی» برای گشایش همه گرفتاری ها مفید است.
6. امام صادق(علیه السلام) به ابوبصیر می فرمایند: هرگاه خواستی ازدواج کنی ابتدا دو رکعت نماز بجا بیاور سپس حمد و سپاس خداوند نما و بعد بگو «اللهم أنی اُرید أن أتزوّج، اللهم فاقدر لی مِن النساء اعفهن فرجا، و احفظهن لی فی نفسها و فی مالی، و اوسعهن رزقا و اعظمهن برکه، و اقدر لی منها ولدا طیبا تجعله خلفا صالحا فی حیاتی و بعد موتی»؛ خداوندا! من می خواهم ازدواج کنم، خداوندا! برای من پاکدامن ترین زنان را مقرر فرما و کسی که خویشتن دار از همه نسبت به خود و نگهداری کننده ترین فرد در مالم باشد، که به واسطه آن نفسم (حالم) و مالم محفوظ بماند، کسی که فراخ ترین روزی و بیشترین برکت را در زندگی داشته باشد، و از وی برای من فرزندی طیب در نظر بگیر که جانشینی شایسته در حیات و ممات من باشد.
7. دعاى زیر در اواخر جلد 103 بحارالانوار کتاب النکاح باب «الدعاء عند التزویج» از امیرالمومنین(علیه السلام) نقل گردیده است این حدیث ضمن آنکه درخواست از خداست خود بیانگر عالى ترین معیارها در گزینش همسر نیز هست : هر که قصد ازدواج داشته باشد دو رکعت نماز گذارد در هر رکعت پس از حمد سوره یاسین بخواند پس از اتمام نماز حمد و ثناى پروردگار گذارد و این دعا را بخواند: « اللهم ارزقنى زوجه صالحه ولودا ودودا غیورا قنوعا ان احسنت شکرت و ان اسئت غفرت و ان ذکرت الله تعالى اعانت و ان نسیت ذکرت و ان خرجت من عندها حفظت و ان دخلت علیها سرت و ان امرتها اطاعتنى و ان اقسمت علیها ابرت قسمى و ان غضبت علیها ارضتنى یا ذالجلال والاکرام هب لى ذلک فانما اسالک ولا اجد الا ما قسمت لى»

خواهر گرامی، مطمئن باشید اگر به خداوند متعال توکل کنید و تمام امور زندگى خود را به او واگذار کنید، خداوند به بهترین وجه و شکل به آن رسیدگى خواهد کرد زیرا او خیر و صلاح بندگانش را بهتر از آنها مى‏داند. در قرآن کریم آمده است: «چه بسا چیزى را خوش نداشته باشید حال آن که خیر شما در آن است و یا چیزى را دوست داشته باشید حال آنکه شر شما در آن است و خدا مى‏داند و شما نمى‏دانید».( بقره/216)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.