مرجـع مطالـب فرهنـگی مذهبـی

مرجـع مطالـب فرهنـگی مذهبـی

مرکز مطالب فرهنگی مذهبی اجتمایی ،بانک مطالب مذهبی و فرهنگی و مطالب فرهنگی در موضوعات گوناگون
مرجـع مطالـب فرهنـگی مذهبـی

مرجـع مطالـب فرهنـگی مذهبـی

مرکز مطالب فرهنگی مذهبی اجتمایی ،بانک مطالب مذهبی و فرهنگی و مطالب فرهنگی در موضوعات گوناگون

پاسخ به شبهــات رایــج در جــامعـــه

در این پست به 14پاسخ به شبهات رایج در جامعه می پردازیم...1-تقلید یعنی چه؟ مگر ما میمونیم که تقلید کنیم!؟

جواب:

تقلید به معنای مراجعه به متخصص است در چیزی که به آن تخصص نداریم،به عنوان مثال و قتی که نیاز به پزشک داریم، به پزشکی خوب مراجعه می کنیم و هرچه که گفت عمل می کنیم با اینکه علت آن را نمی دانیم مثلا می گوید این قرص را هر هشت ساعت بخور و ما این کار را می کنیم. چون در آن زمینه تخصص نداریم از فردی که پس از تحقیق به تخصص و صلاحیت داشتنش پی بردیم مراجعه می کنیم و در آن زمینه نظرات او را انجام می دهیم که این همان تقلید است و سیره عقلاست.

مثل انجام فرامین و...

در ادامه مطلب...


پاسخ به شبهات رایج در جامعه،وب مطالب فرهنگی مختلف،مشکلات مردم   1-تقلید یعنی چه؟ مگر ما میمونیم که تقلید کنیم!؟

جواب:

تقلید به معنای مراجعه به متخصص است در چیزی که به آن تخصص نداریم،به عنوان مثال و قتی که نیاز به پزشک داریم، به پزشکی خوب مراجعه می کنیم و هرچه که گفت عمل می کنیم با اینکه علت آن را نمی دانیم مثلا می گوید این قرص را هر هشت ساعت بخور و ما این کار را می کنیم. چون در آن زمینه تخصص نداریم از فردی که پس از تحقیق به تخصص و صلاحیت داشتنش پی بردیم مراجعه می کنیم و در آن زمینه نظرات او را انجام می دهیم که این همان تقلید است و سیره عقلاست.

مثل انجام فرامین پزشک در خوردن دارو، یا فرامین معمار در ساخت بنا و غیره، پس پزشک و معمار در مسائل شرعی خود از مجتهد تقلید می کنند، و مجتهد هم در مسائل مربوط به پزشکی و ساخت بنا از پزشک و معمار تقلید می کند.


2-کجای قرآن آمده!؟ عده ای تا گفته می شود فلان چیز حرام است یا واجب است، می گویند کجای قرآن آمده است؟

جواب:

این مسئله جواب های گوناگونی دارد اما در این جا به پاسخی کوتاه و مفید آن هم فقط از قرآن کریم اکتفا میکنیم و آن این است اگر کسی گفت فلان مسئله کجای قرآن آمده است فورا بگویید این جای قرآن آمده است:

آیه هفتم سوره مبارکه حشر خدا می فرماید:

«و ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهیکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»(سوره حشر آیه 7)

این آیه می فرماید:«آنچه پیامبر(ص) به شما می دهد بگیرید و آنچه شما را از آن نهی می کند رها کنید. پیامبر(ص) فرموده است که این کار را انجام دهید یا این کار را نکنید.»

یا در جای دیگر که می فرماید:

«ااطیو الله و اطیعوا الرسول»(سوره نساء آیه 59)

«خدا را اطاعت کنید و رسول را.»

خود خدا در قرآن دستور داده از پیامبر اطاعت کنید.

علاوه بر این خدا در قران فرموده:

«وَ مَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَى، إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَى»(سوره نجم آیات 3 و 4 )

«این پیامبر از خودش چیزی نمیگوید و هرچه می گوید وحیی است که به او وحی شده است.» 

یعنی مطالبی که رسول خدا می فرماید همه اش دستورات خداست.


3-دلت پاک باشه!؟ وقتی به بعضی ها میگویی حجابت را رعایت کن یا به نمازت اهمیت بده میگویند، دلت پاک باشه؟!

جواب:

به کسی که این حرف را بزند می گوییم، اون کسی که شما را آفریده، گفته من قبول ندارم، هم دل باید پاک باشد و هم دیگر فرمان های من مثل نماز و حجاب و .. باید رعایت شود.

به این آیات توجه کنید:

« وَبَشِّرِ الَّذِین آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ»

«بشارت بده به کسانی که ایمان آورده اند و عمل صالح انجام داده اندبه بهشت هایی ک نهرها از زیر آنها روان است.»

«ان الذین امنوا و عملوا الصالحات و اقاموا الصلوة و اتوا الزکوة لهم اجرهم عند ربهم ولا خوف علیهم ولا هم یحزنون» 

«پاداش کسانى که ایمان آورده و اعمال صالحه بجاى آرند و نماز را برپا دارند و زکات بدهند پیش پروردگار آنهاست ، ترسى بر آنها نبوده و محزون نمى شوند.»

«ان الذین امنوا و عملواالصالحات کانت لهم جنات الفردوس ‍ نزلا»

«براى کسانى که ایمان آورده و اعمال صالحه انجام داده اند، باغهاى بهشت مهیا شده است.» 

و از این آیات بسیار است، در قرآن همیشه ایمان و عمل صالح با هم ذکر شده و تنها کسانی که هم ایمان دارند و هم عمل صالح انجام می دهند اهل بهشتند و عمل صالح هم قطعا عمل به چیزهایی که خدا دستور داده است که انجامشان دهیم و یا ترک چیزهایی است که از انجام آنها نهی فرموده و از جمله آنها حجاب و نماز و روزه است و دیگر احکام الهی.


4-احادیث جعلی و جود دارد!؟ عده ای تا مطلبی گفته شود می گویند در احادیث، حدیث های جعلی وجود دارد؟!

جواب:

پاسخ این سوال بسیار ساده است و آن اینکه هر چیزی که اصلی و جعلیش وجود داره کارشناسان اون فن می توانند به راحتی (یا در مواردی با زحمت و سختی) اصلی رو از جعلی تشخیش بدن. احادیث هم از این قائده مستثنا نیستند.

آیا یه خاطره وجود طلای تقلبی دیگر کسی طلا نمی خرد و از طلا استفاده نمی کند؟

همانطور که پول، جواهرات، و عتیقه جات اصلی از بدلی قابل تشخیص اند، احادیث اصلی هم از جعلی قابل تشخیص اند و متخصصین علوم  دینی به برسی احادیث میپردازند و بر اساس احادیث صحیح فتوا می دهند.


5- اگر کسی بگوید مرجع تقلید هم یکیه مثل من و تو ؟!


میگوییم آیا شما به دکتر نمی روی ؟ چرا به دکتر می روی دکتر هم یکیه مثل من و تو. بلکه فرقش اینه که اون دکتر متخصص و اون مرجع تقلید یک عمر درس خونده و زحمت کشیده. 


6-مگر خدا در قرآن نگفته که "ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ" مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم پس چرا خیلی وقت ها دعاهایمان مستجاب نمی شود؟

پاسخ این است که ابتدا باید معنی درست استجابت دعا را بدانیم ما فکر می کنیم که استجابت دعا فقط به این معنا است که همان چیزی که از خدا خواستیم به ما داده شود در صورتی که معنای استجابت دعا این نیست. استجاب از جواب می آید یعنی هر کسی که خدا را بخواند به او پاسخی داده خواهد شد و چیزی نصیبش می شود نه اینکه حتما همان چیزی که خواسته است به او داده شود. دقت کنید

بر طبق روایات هر کسی که دعایی کند یا همان چیزی را که خواسته به او می دهند یا همان چیز به او داده می شود اما در زمان دیگری یا مشابه آن را به می دهند یا بلایی از خودش یا خانواده اش برطرف می شود و یا ذخیره قبر و قیامتش می شود که در روایت داریم وقتی فرد اثر و تجسم دعاهای به ظاهر مستجاب نشده اش را در آخرت می بیند آرزو می کند کاش هیچ یک از دعاهایش در دنیا مستجاب نمی شد.

پس توجه داشته باشید که معنای آیه شریفه ادعونی استجب لکم این است که هیچ دعا کننده ای بی بهره و نصیب نیست و آچنان که در بالا آمد چیزی به او داده می شود نه اینکه هر کس هر چه خواست حتما آن شود. (مضمون فرمایشات آیت الله فاطمی نیا حفظه الله)


7-چه طور بچه سه ساله ای امام می شود ؟!

امرو شما یک فلش کوچک که قطعه ای فلز است را به کامپیوتر متصل می کنید پنجاه هزار جلد کتاب را به آن منتقل می کنید این ساخته دست مخلوقات خداست ، خدا که خالق انسان هاست هم می تواند همه علوم امام حسن عسکری علیه السلام را به یک کودک سه ساله منتقل کند. در قرآن هم داریم که حضرت عیسی و یحیی علیهما السلام هم در کودکی پیامبر شدند. فراموش نکنید که خدا برا هر کاری قادر است، ان الله علی کل شی قدیر.


8-آیا با که منتظر هستیم تا امام زمان علیه السلام ظهور کنند و جهان را به طور کامل اصلاح کنند لازم است ما هم برای اصلاح جامعه و جهان تلاش کنیم؟  

آیا وقتی که منتظر روشنایی صبح هستیم در تاریکی مطلق به سر می بریم یا چراغی روشن می کنیم، یا وقتی که منتظر بهار و گرما هستیم سرما می خوریم یا بخاری روشن می کنیم، طبیعتا همان طور که منتظر اصلاح کلی هستیم در حد توان به اصلاح می پردازیم.


9-اگر کسی بگه که با خدا یا اهل بیت علیهم السلام قهرم!؟

می گیم اگر تمام دنیا هم به خوشید پشت کنند از خورشید چیزی کم نمی شه و کسی پشت کن فقطه خودشو محروم کرده.


10- پاسخ کسانی که در جواب نهر از منکر می گویند؟ به شما چه ربطی داره؟

این مثل اینه که فردی در کشتی نشته باشه و در حال سوراخ کردنه زیر خودش باشه و وقتی به او بگوییند این کار را نکن ، بگوید جای خودم را سوراخ می کنم به شما ربطی ندارد، در صورتی که وقتی کشتی سوراخ شود همه غرق می شوند.  جامعه هم مثل کشتی است و گناه یک نفر روی همه جامعه تاثر می گذارد، به این صورت که گناه بی حجابی و سایر گناهان میتواند کم کم سرایت کند و دامن بقیه افراد جامعه و خانواده ما را هم بگیرد، همچنین ممکن است به خاطره گناه آنها بلاهایی ماننده خشک سالی، سیل و زلزلهو.. بیاید و همه را گرفتار کند. 


11- پاسخ به این سوال که کی رفته او دنیا رو دیده؟

یک خود خدا که هم در قرآن خبر داده و هم پیامبرانش را از طریق وحی از آن عالم با خبر کرده ، دو پیامبر اکرم صل الله علیه و اله که و قتی به معراج رفتند بهشت و جهنم و عذاب ها و پاداش هایش را دیدند. 


12-چه طور ممکن است امام زمان (س) اینقدر عمر کنند؟

یک:ان الله علی کل شی قدیر خدا بر هر کاری که بخواهد قادر است خدا خواسته است ایشان عمر طولانی داشته باشند.

دو:آنچنان که در قرآن آمده کسان دیگری هم دارای عمر طولانی بوده اند در قرآن آمده حضرت نوح (ع) فقط نهصد و پنجاه سال تبلیغ کردند همچنین حضرت خضر هم در حال حاضر زنده هستند.

سه:اینکه عمر طولانی حضرت محال عادی است نه محال عقلی ، محال عادی یعنی به طور عادی کسی نمی‌تواند هزار یا ده هزار سال زندگی کند. اما به صورت غیر ‏عادی (خرق عادت) این کار ممکن است ولی در محال عقلی این طور نیست مثلا با معجزه و خارق عادات دو دو تا نمی شود پنج تا. اما طول عمر محال عقلی نیست فقط به طور عادی صورت نمی گیرد اما با کرامت و معجزه امکان پذیر است.

13-این دین، دین بیکار هاست؟!(مفاتیح را باز می کنی نوشته دعای ساعت اول روز، دعای ساعت دوم..)

پاسخ: در ترمینیال هم برای هر ساعت از روز اتوبوس هست، آیا باید دائم اتوبوس سوار شویم و به مسافرت برم، نه یعنی هر ساعتی که کسی خواست به مسافرت برود اتوبوس هست،. این دعا ها هم یعنی هر ساعتی که خواستی دعا بخوانی ، دعا وجود دارد. 

14-چرا گوش کردن به موسیقی حرام است؟(فلسفه عبادات)

این سوال فقط مربوط به حرام بودن بعضی موسیقی ها نمی شود و شامل همه احکام و مسائل می شود، مثل اینکه چرا باید نماز بخوانیم؟، چرا حجاب واجبه؟ چرا خوردن شراب حرام است؟ و...

اما پاسخ:
-شخصی از من پرسید: چرا گوش دادن به موسیقی حرامه؟
بهش گفتم: یک بار شخصی پرسید: چرا خوردن خون حرامه؟
تو می تونی جواب این سوال رو بدی؟
گفت: خوب چون حتما ضرر داره
ازش پرسیدم: ما فقط جسم هستیم یا روحم داریم؟
گفت: روحم داریم(جوابشو گرفت)

گفتم پس بدان که هر چیزی که حرامه، یا برای جسممون یا برای روحمون، یا برای دنیامون یا برای آخرتون ضرر داره.

در مسائلی که مربوط به بدن و زندگی مادیمونه، چون مادی هست و برامون قابل دسترسه، ممکنه تا حدودی بتونیم مفید یا مضر بودنش رو بفهمیم، ماننده مضر بودن خوردن خون و مانند آن. اما فهمیدن اینکه چه مسائلی برای روح و زندگیه پس از مرگمون خوبه یا ضرر داره از دسترس ما خارجه و راهی برای فهمیدنش جز وحی نداریم، برای همین اگر چه انبیا و ائمه علیهم السلام به مسائلی که مربوط به زندگی مادی ما هم می شه پرداختند اما چون راه دسترسی به مسائل مادی برامون بازه و اینکه زندگی اخروی خیلی مهمتره (از جهت اینکه همیشگی هست) طبیعتا بیشتر به مسائل مربوط به آخرت پرداختند.
خدا که بسیار مهربان است هر چیزی که برای زندگی مادی یا اخروی ما مفید یا مضر بوده است را از طریق انبیا و معصومین به ما گفته است، مخصوصا آن مسائلی که خودمان قادر به شناختنش نیستیم.

-این را هم در نظر داشته باشید، که یکی از مهمترین جهات و فلسفه های واجبات و محرمات این است که خدا میخواهد ببیند که ما بنده هستیم یا نه. تا واجبات و محرمات و باید ها و نباید هایی نباشد که معلوم نمی شود چه کسی بنده هست و چه کسی نیست، چه کسی باید به بهشت برود و در کدام درجه از بهشت قرار گیرد و چه کسی به جهنم رود و چه جایگاهی در آنجا داشته باشد، این احکام ملاکی است تا جایگاه هر شخص با نصبت ملتزم بودنش به آنها مشخص شود و به این وسیله بر خود او هم اتمام حجت میشود.

(اگر هیچ فلسفه دیگری برای احکام و عبادات وجود نداشت، جز این، باز هم کافی بود./امتحان بندگان و مشخص شدن رتبه و جایگاه هر شخص که لازمه اش وجود احکام است.)

علاوه براین ممکن است بعضی از علت ها و فلسفه های دیگر عبادات در روایات آمده باشد، یا اینکه خودمان تا حدودی به آن پی ببریم که البته با توجه به مطالبی که ذکر شد دیگر نیازی هم به آن نیست.

اما برای مثال بعضی از مضرات گوش دادن به موسیقی که به بعضی از آن ها در روایات اشاره شده است این است که موسیقی اراده انسان را ضعیف می کند، انسان را از خدا دور می کند، ولو این که خود انسان متوجه نشود. انسان را از خدا غافل کرده و به سوی گناهان و شهوات سوق می دهد و ..


------------------

این ها پاسخ تعدادی از شبهات رایج در جامعه بود مطلبی مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که به محض به وجود آمدن سوالی در ذهنمام نا امید نشویم و بدانیم که حتما جوابی برای سالمان در مکتب غنی شیعه وجود دارد و دنبالش برویم و آن را پیدا کنیم. قدر دین و مذهب خود را بدانیم که تنها دین و مذهبی است که دعوت به پرسیدن می کند و از پاسخ گویی هراسی ندارد، چون پایه هایش مستحکم است و به خودش اطمینیان دارد.

موفق باشید/التماس دعا

با ارسال پاسخ هایتان به شبهات رایج در جامعه این مطلب را کامل کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.